Paloturvamääräyksiin ei kannata suhtautua ylimielisesti, sillä paloturva-asia on monisäikeinen. Rakennuksen tulee täyttää paloturvamääräykset, joihin perustuen Arkkitehti, pääsuunnittelija ja rakennesuunnittelija määrittelevät rakennuksen paloturvaseinät. Joissain tapauksissa liikutaan raja-arvojen lähellä. Jos palovahinko satuu raja-arvojen lähellä liikuttaessa, saattaa vakuutusyhtiö yrittää kyseenalaistaa rakennuksen määräysten mukaisuuden.
Meidän talossamme autokatos on talon päädyssä kiinni, jossa on myös pääsisäänkäynti. Jos autokatoksessa syttyy tulipalo, esimerkiksi autosta, pitää talo suojata EI30 paloturva seinin, kuten lupakuvissa onkin merkitty.
Lupakuviin sen sijaan ei ole merkitty, että seinä jossa talon pääsisäänkäynti sijaitsee, pitäisi olla paloturvattu. Pääoven katos sen sijaan on EI30 luokiteltu. Tällä oletuksella tarjouksen rakennusfirmalta pyysimme ja sillä oletuksella sen myös saimme.
Kirjainyhdistelmä EI tarkoittaa rakenteen tiiveyttä (E) ja eristävyyttä (I). Yhdistelmän jälkeen tuleva numero (15, 30, 45, 60, 90, 120, 180 tai 240) tarkoittaa kuinka kauan rakenteen on kestettävä tulipaloa. EI 30-luokan rakenteessa saa olla enintään 0,2 m2 ikkunoita ilman palonkestävyysluokitusta ja rakenteena on vähintään kaksinkertainen kipsilevy ilmavälillä. Rakenteen runko voi olla puusta.
Pääsuunnittelijamme alkoi kuitenkin kyseenalaistaa omia lupakuviaan perusteella, joka kuuluu suunnilleen näin:
"Jos autokatoksessa syttyy tulipalo alle neljän metrin päässä ulko-ovesta, joka ei jää autokatoksen suojaavan EI30 luokitellun paloseinän katveeseen, katsottuna 45 asteen kulmassa autokatoksesta, ulko-oven pitää olla paloturvallinen.
Meidän lupakuvien julkisivukuvissa on selvästi piirrettynä ulko-ovi, jossa on neljä suurehkoa ikkunaa. Umpiovi ilman ikkunoita olisi automaattisesti paloturvallinen, mutta koska ovessa on ikkunat, nämä ikkunat pitäisi olla paloturvallista lasia.
Ja tämä tietoomme saatettiin siinä vaiheessa kun lupakuvat oli jo hyväksytty ja talokaupat tehty. Me rakennuttajapariskuntana emme tienneet, eikä meidän olisi pitänytkään tietää mitään paloturvamääräyksistä. Sen sijaan meillä oli palkattuna ammattilaiset, joiden tämä asia olisi pitänyt tietää.
Päädyimme lopulta vaihtamaan ulko-oven malliin, jossa on pienemmät ikkunat, jotka jäävät kokonaan 45 asteen katveeseen autokatoksesta katsottuna.
Oven vaihdossa on vain sellainen pikku juttu, että se saattaa maksaa, vaikka vaihdettu ovi olisikin saman hintainen kuin alkuperäinen. Rakennusalalla nimittäin elää voimakkaana käytäntö, jossa kaikista muutoksista peritään muutosmaksu. Tämän periaatteessa ymmärtää, koska muutoksen tekemiseen kuluu aina työaikaa ja inhimillisen virheen todennäköisyys kasvaa muutoksia tehdessä.
Tässä tapauksessa ovitehdas laskuttaa ovimyyjää muutoksesta, ovimyyjä laskuttaa rakennusfirmaa ja rakennusfirma laskuttaa rakennuttajaa, eli meitä, vaikkemme mitenkään voineen nähdä tätä tulevaksi.
Lopulta kysyin asiaa rakennusvalvonnasta, joka oli sitä mieltä, että jos lupa on myönnetty, sellaisen talon saa rakentaa kuin luvissa on.
Meidän mielestämme tämä palo-ovi episodi oli pääsuunnittelijan ylimitoitettua paloturva-ajattelua, ja oman selustan turvaamista. Joka tapauksessa hänen olisi pitänyt tämä asia saattaa tietoomme siinä vaiheessa kun laati lupakuvat, joista EI30 merkitä siis puuttui ovi-sienältä.
On kyllä mielenkiintoinen ja seikkaperäinen tuo teidän pääsuunnittelijan kommentti ollut. Harmi, että jouduitte vaihtamaan ulko-oven talliin. Veljeni rakentaa juuri taloa ja tietääkseni hän joutuu palo-oven hankkimaan koska eteisestä olisi tulossa käynti autotalliin. https://www.vasmet.fi/tuotteet/teraspalo-ovet
VastaaPoista