maanantai 5. maaliskuuta 2012

Tiedätkö kuka on työmaasi työsuojeluvastaava?

Ellei muuta ole sovittu, se on rakennuttaja, eli sinä.
Tähän mielenkiintoiseen asiaan törmäsin erästä rakennusalan lehteä lukiessani, ja omalla rakennuksella kysellessäni työsuojeluasioista. Ellei pääurakkasopimuksessa, pääsuunnittelijasopimuksessa tai vastaavan työnjohtajansopimuksessa työsuojeluvastaavan tehtävästä ole erikseen sovittu, työsuojeluvastaava on rakennuttaja. Olen ymmärtänyt että suurimmassa osassa rakennusprojekteja työsuojeluvastaavasta ei ole erikseen sovittu, jolloin vastuullinen on maallikkorakennuttaja.
Asiasta todennäköisesti ei ole erikseen sovittu siitä syystä, että maallikko ei ole asiaa ymmärtänyt vaatia, eikä hänen kai sellaista kuulukaan ymmärtää vaatia, koska laki velvoittaa palkaamaan pääsuunnitteiljan ja vastaavan työnjohtajan hänen oppaakseen. Tuskin kukaan rakennuttaja ymmärtää olevansa työsuojeluvastaava by default. Monellakaan ei ole alalta minkään näköistä koulutusta, tai mitään edellytyksiä toimia työsuojeluvastaavana. Ei myöskään edellytyksiä huomata/hoksata/ymmärtää, että asiasta pitää erikseen sopia.

Henkilökohtaisesti kuvittelin vastaavan työnjohtajan tehtäviin kuuluvan myös työsuojeluvastaavan tehtävän. Kun näin ei ollutkaan, kuvittelin että minun lain mukaan pakkopalkaama vastaava työnjohtajan velvollisuuksiin kuuluisi valistaa minua tästä velvollisuudesta. Mitään puhetta sellaisesta ei ollut. Ei ennen kuin kerroin PS/VTJ:lle siitä, että rakennusmiehillä ei ollut kypäriä päässä kun rakennuksella oli nosturi. Tällöin VTJ kertoi minulle että minä olen työsuojeluvastaava.

Otin asian esille pääurakoitsijan kanssa. Pääurakoitsija lupasi suullisesti todistajien läsnä ollessa ottaa työsuojeluvastaavan tehtävän hoitaakseen ilman eri korvausta. Ilmeisesti pääurakoitsijakin piti tilannetta kummallisena, ja kuvitteli itse olevansa työsuojelusta vastuussa, mitä käytännössä olikin. Mutta jos ilman sopimusta nosturista olisi pudonnut jotain työmiehen kypärättömään päähän, olisin minä joutunut syytteeseen.

Kannattaa sopia kirjallisesti siitä että joko pääurakoitsija tai vastaava työnjohtaja toimii työsuojeluvastaavana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti